Werken als boekhouder?
Een boekhouder is iemand die verantwoordelijk is voor de financiële administratie binnen een bedrijf of organisatie.
Wat doet een boekhouder?
Een boekhouder is verantwoordelijk voor het bijhouden en organiseren van financiële administratie voor bedrijven of individuen.
Dit omvat onder andere:
Het vastleggen van financiële transacties: Een boekhouder moet alle financiële transacties, zoals inkomsten, uitgaven, verkoopfacturen, inkoopfacturen en banktransacties bijhouden.
Debiteuren- en crediteurenbeheer:
Als boekhouder ben je verantwoordelijk voor het beheer van de inkomende en uitgaande facturen van het bedrijf. Je zorgt ervoor dat facturen worden aangemaakt, gecontroleerd en tijdig worden verstuurd naar klanten. Daarnaast bewaak je de betalingstermijnen en verstuur je eventueel herinneringen om ervoor te zorgen dat het bedrijf tijdig betaald krijgt.
Naast het beheren van uitgaande facturen ben je ook verantwoordelijk voor het verwerken van inkomende facturen van leveranciers.
Het voorbereiden van financiële rapportages: Een boekhouder is verantwoordelijk voor het voorbereiden van financiële rapportages, zoals balansen, winst- en verliesrekeningen.
Het opstellen van belastingaangiften: Als belastingaangifte-expert ben je verantwoordelijk voor de btw-aangiften, inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting. Je houdt de belastingregels nauwlettend in de gaten om ervoor te zorgen dat alle aftrekposten optimaal worden benut en boetes worden voorkomen.
Salarisadministratie:
Een boekhouder die zich richt op salarisadministratie is verantwoordelijk voor het verwerken van de salarissen van werknemers, het berekenen van belastingen en socialezekerheidspremies, en het bijhouden van de vakantiedagen en ziektedagen.
Naast deze verantwoordelijkheden kan een boekhouder ook betrokken zijn bij budgettering, financiële planning en het adviseren van klanten over financiële kwesties.
Boekhouder
Als boekhouder heb je ook te maken met klanten en andere belanghebbenden. Het is belangrijk dat je goede communicatievaardigheden hebt en in staat bent om financiële informatie op een begrijpelijke manier uit te leggen. Daarnaast moet je in staat zijn om met verschillende softwareprogramma’s te werken waaronder boekhoudsoftware.
Ga je binnenkort starten met een MBO 4 BBL opleiding gericht op administratie? Dan zoeken wij jou!
Wij maken graag kennis met jou
Bij ons werken we volledig digitaal en staan we klaar om ondernemers in heel Nederland te helpen!

Overstappen van boekhouder of administratiekantoor
Overstappen van...

Hoe vraag je een btw-nummer aan?
BTW nummer...

Belastingdienst contactgegevens
Belastingdienst...