Alles wat je moet weten over omzet- en inkomstenbelasting als beginnende ondernemer
Hey daar! Ben je een beginnende ondernemer en heb je geen flauw idee wat omzet- en inkomstenbelasting inhoudt?
Geen zorgen, je bent niet de enige! Het betalen van belasting kan voor veel verwarring zorgen, maar het is wel belangrijk om hier als ondernemer goed mee om te gaan. In deze blogpost vertellen we jou alles wat je moet weten over omzet- en inkomstenbelasting, zodat jij als beginnende ondernemer geen kansen mist om te groeien.
Wat is Omzetbelasting en inkomstenbelasting?
Omzetbelasting, ook wel BTW genoemd, is de belasting die wij betalen in Nederland over aangeschafte goederen en diensten. Het is een indirecte belasting die betaald wordt door bedrijven, maar de kosten worden doorgaans doorberekend naar de consument. Als beginnende ondernemer is het belangrijk om te weten dat ondernemers btw-aangifte moeten doen bij de Belastingdienst. Ondernemers doen aangifte per kwartaal of per jaar.
Dan hebben we nog de inkomstenbelasting, dit is belasting over je inkomen. Zowel particulieren als ondernemers die in Nederland wonen of inkomsten hebben, betalen inkomstenbelasting. Hoeveel inkomstenbelasting je moet betalen hangt af van je inkomsten en vermogen. Als beginnende ondernemer is het belangrijk om te weten dat je voor 1 mei aangifte moet doen. Als dat niet lukt, kun je voor 1 mei een uitstel aanvragen.

Ortaq administratiekantoor kan je helpen
Als beginnende ondernemer heb je misschien nog niet veel ervaring met het invullen van aangiftes en het berekenen van je inkomstenbelasting. Maar maak je geen zorgen, Ortaq administratiekantoor kan je hierbij helpen. De professionals bij Ortaq zijn experts in belastingzaken en kunnen je helpen bij het doen van je belastingaangifte. Zo weet je zeker dat alles goed wordt geregeld en kun jij je focussen op het laten groeien van je bedrijf.
Voorkom boetes en hoge kosten
Als beginnende ondernemer is het belangrijk om te weten dat het niet doen van belastingaangifte kan leiden tot boetes en hoge kosten. Door je belastingzaken goed op orde te hebben en op tijd je aangifte te doen, voorkom je onnodige kosten en kun je je richten op het laten groeien van je bedrijf.

Letters Belastingdienst in betaalkenmerk of beschikkingsnummer
Betekenis van...

Zakelijk eten en drinken aftrekbaar: Ontdek de voorwaarden en regels
Zijn kosten van...

Hoe word ik zzp’er in de zorg?
Als zzp’er in de...