We staan voor je klaar!
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen?
Kan ik zelf mijn boekhouding doen?
Er bestaan online boekhoudprogramma’s die verklaren dat je je administratie helemaal zelf kunt doen. Helaas houden zij geen rekening met de wet- en regelgeving waar je je als ondernemer aan moet houden.
Wat is inbegrepen in mijn abonnement?
Bij de tarieven pagina staan de tarieven met de bijbehorende mutaties beschreven. In de abonnementen zijn al deze werkzaamheden tegen een vast bedrag.
Wat is niet inbegrepen in mijn abonnement?
In de abonnementen zijn extra werkzaamheden niet inbegrepen, zoals: Opstellen van arbeidsovereenkomsten, implementatie van software, debiteurenbeheer, (accountants)verklaring en advieswerkzaamheden t.b.v. specifieke vragen zoals, financiering, medewerkers werven, overnameadvies etc. Mocht u gebruik willen maken van deze diensten, zullen wij vooraf een offerte uitbrengen, voordat wij extra kosten in rekening brengen. Zo kunt u zelf kiezen of u gebruik wilt maken van deze dienst(en) en krijgt u geen verassing achteraf.
Hoe lang zit ik vast aan het abonnement?
Wij houden het graag eenvoudig. Onze administratie pakketten hebben een vaste contractduur van één jaar en zijn daarna maandelijks opzegbaar. Onze hosting / domeinnaam producten hebben een contractduur van één jaar. Wij verlengen steeds met één jaar. Je krijgt hiervan tijdig een bericht.
Wat is een mutatie?
Een mutatie is een verwerkte verkoop-/inkoopfactuur en bankregel.
Wat gebeurt er als het aantal mutaties overschreden zijn?
Er geldt een overschrijdingspercentage van 5%. Tot een overschrijding van 5% hanteren wij geen extra kosten. Vervolgens zullen wij het pakket met 10 mutaties ophogen tegen een meerprijs van € 15,- per maand. Dit wordt met terugwerkende kracht verwerkt. Uiteraard zullen we dit vooraf schriftelijk melden.
Kan ik ook klant worden met een B.V.?
Hoe stel ik een factuur op die voldoet aan de wettelijke eisen?
Bij het opstellen van een factuur moet je ervoor zorgen dat deze voldoet aan de wettelijke eisen, zoals het vermelden van jouw bedrijfsgegevens, het factuurnummer, de datum, het bedrag, de btw-specificaties en de betalingsvoorwaarden. Lees meer.
Moet ik als ZZP'er mijn boekhouding bijhouden?
Ja, als ZZP'er ben je verplicht om een boekhouding bij te houden. Het is belangrijk om al je inkomsten en uitgaven nauwkeurig te registreren om te voldoen aan de belastingwetten en om inzicht te krijgen in de financiële gezondheid van je bedrijf.
Hoe vaak moet ik btw-aangifte doen?
In Nederland moeten de meeste ondernemers btw-aangifte doen per kwartaal. Sommige ondernemers met een lage omzet kunnen ervoor kiezen om jaarlijks aangifte te doen. Daarnaast zijn er ondernemers die maandelijks aangifte moeten doen.
Wat zijn de deadlines voor btw-aangifte in Nederland?
- Voor het eerste kwartaal (januari tot en met maart) is de deadline 30 april.
- Voor het tweede kwartaal (april tot en met juni) is de deadline 31 juli.
- Voor het derde kwartaal (juli tot en met september) is de deadline 31 oktober.
- Voor het vierde kwartaal (oktober tot en met december) is de deadline 31 januari van het volgende jaar.
Let op dat als je ervoor kiest om maandelijks aangifte te doen, de deadline aan het einde van de volgende maand valt. Dus bijvoorbeeld de aangifte voor januari moet uiterlijk eind februari worden ingediend.
Zorg ervoor dat je altijd de officiële richtlijnen van de Belastingdienst volgt.
Welke belastingen moet ik betalen en hoeveel?
Als ondernemer moet je verschillende belastingen betalen, waaronder inkomstenbelasting, omzetbelasting (btw) en eventueel vennootschapsbelasting. Het bedrag dat je moet betalen, hangt af van jouw winst, omzet en eventuele aftrekposten.
Welke rechtsvorm past het beste bij mijn bedrijf?
De keuze van de rechtsvorm voor jouw bedrijf hangt af van verschillende factoren, zoals aansprakelijkheid, fiscale aspecten en samenwerking met anderen. Veelvoorkomende rechtsvormen zijn een eenmanszaak, vennootschap onder firma (VOF), besloten vennootschap (BV) en naamloze vennootschap (NV).
Hoe is de bereikbaarheid?
Ortaq vindt het belangrijk om in contact te blijven met onze klanten. Wij hanteren hiervoor meerdere communicatiekanalen. Je kunt telefonisch contact opnemen op werkdagen tussen 08:30 t/m 17:00 uur. Daarnaast hebben wij de beschikking tot een Bedrijfs-Whatsapp nummer. Hierdoor zijn wij beter bereikbaar voor onze klanten. Uiteraard kan je ook mailen naar contact@ortaq.nl voor jouw vragen of een afspraak inplannen om op bezoek op locatie af te spreken.
Kan ik halverwege het jaar overstappen naar Ortaq?
Ja, het is mogelijk om halverwege het jaar over te stappen naar Ortaq. Wij factureren voor de maanden die wij in de administratie voor jou verwerkt hebben. Overstappen van boekhouder of administratiekantoor.
Is overstappen moeilijk?
Nee! Als je gebruik maakt van onze overstapservice merk jij hier zo min mogelijk van. En het is kosteloos.
Stappenplan
Stap 1: Vul het opzegformulier in
Stap 2: Kies je abonnementsvorm Starters, Eenmanszaak, BV / VOF of Alles-in-1
Stap 3: Jij ontvangt een opzegbrief per e-mail, deze kan je ondertekenen en naar ons retourneren
Stap 4: Wij zorgen voor een geruisloze overdracht van je administratie naar Ortaq
Hoe start je een BV op?
Een bv oprichten is niet hetzelfde als langs de KVK gaan om een eenmanszaak in te schrijven. Ortaq zorgt voor de oprichting van jouw besloten vennootschap op een snelle en voordelige manier. Lees verder.
Hoe kan ik mijn administratie aanleveren?
Op welke locatie werken jullie?
Moet ik een aparte zakelijke bankrekening hebben als ZZP'er?
Wat is het verschil tussen boekhouding en financiële administratie?
Boekhouding en financiële administratie worden vaak door elkaar gebruikt, maar er is een subtiel verschil. Boekhouding verwijst naar het proces van het vastleggen en rapporteren van financiële transacties, terwijl financiële administratie een breder begrip is dat ook taken omvat zoals het beheren van crediteuren en debiteuren, het opstellen van budgetten, het beheren van loonadministratie en het uitvoeren van financiële analyses.
Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via 070 783 00 88
Diensten
Dit doen wij voor je
Wij maken jouw administratie makkelijk en overzichtelijk.
Focus je op datgene waar jij goed in bent. Laat administratie aan ons over!
Administratie & Boekhouding
Vakkundig en persoonlijk financiële administratie. Als ZZP’er en ondernemer staat administratie en boekhouden niet op je primaire lijst van werkzaamheden.
Belastingaangifte
Als ondernemer heb je met meerdere aangiftes te maken. Betaal niet langer teveel belasting en voorkom hoge boetes en naheffingen.
Salarisadministratie
Salarisadministratie uitbesteden. Zorgen over de salarisadministratie? Wij staan voor je klaar en denken graag met je mee.
Grafisch totaalpakket
Een goede logo en een zakelijke website? Wij verzorgen een totaalpakket aan grafisch ontwerp.
Hoe kunnen we je helpen?
Telefoon
Bel ons ma t/m vr van 08:30 tot 17:00 op 070 783 00 88.
E-mail ons 24/7 op contact@ortaq.nl. We reageren zo snel mogelijk.
Wij beantwoorden je vragen van ma t/m vr van 08:30 tot 17:00.